Vi er alle veldig opptatt av stjerner. Stjerner på himmelen, Michelinstjerner, stjerner i boka, og hotellstjerner. Vi hos Hotelspecials er selvfølgelig litt over gjennomsnittet interessert i hotellstjerner. Men visste du at det finnes ulike standarder for å klassifisere hotell? Det er for eksempel en noe ulik klassifisering i Sverige enn i Norge, hvor stjernene har ulik verdi. Vi tenkte at vi skulle gjøre det enklere for deg å velge riktig hotell ved å rett og slett forklare den svenske modellen for hotellklassifisering.
Hotelstars Union
Den svenske modellen for klassifisering av hotell er en del av Hotelstars Union, som er et system som gjelder for en rekke land i Europa, blant annet Danmark, Belgia, Litauen, Estland, Østerrike, Tyskland og mange flere. Hotelstars Union har, i likhet med den norske klassifiseringen, en inndeling hvor man kan få mellom én og fem stjerner. De bedømmer hotellene etter hele 270 kriterier, og det er satt opp en klassifiseringsnemnd som tar seg av jobben å bestemme hvilke kriterier som gjelder. Men det er et eget selskap som arbeider med selve klassifiseringen av hoteller, nemlig Svensk Klassifisering AB.
Hotellkategorier
De svenske hotellene deles inn i tre kategorier i tillegg til stjerneinndelingen. Den første kategorien er ”Hotel” som kan ha fra én til fem stjerner og som må ha matservering utover kun frokost. Kategorien ”Hotel Superior” er hotell som har et visst antall tilleggspoeng innen en stjerneklasse, og kategorien ”Hotel Garni” er hotell som kun serverer frokost og som kan få maks fire stjerner.
Stjernekriterier
Det som er aller viktigst for et hotell er å få tildelt en riktig og god stjerneklasse slik at folk vet hva de kan forvente av hotellet og som gjør at de ønsker å bestille rom hos dem. Vi har ikke tenkt å liste opp alle de 270 kriteriene, men her er noen eksempler på minimumskrav:
- For én stjerne: De fleste hotellrommene skal ha for eksempel bad, såpe, TV, varmeanlegg og daglig rengjøring, og det skal finnes en resepsjon og serveres frokost.
- For mer enn én stjerne: Helhetsinntrykket skal være bra, og det skal finnes småsåper, håndklær, badematte og sengelampe på rommet, i tillegg til internett i minimum fellesområdene.
- For mer enn to stjerner: Helhetsinntrykket skal være bedre enn på hoteller med én stjerne, og det skal være åpen resepsjon i minst 14 timer, alle rom skal blant annet ha bad, hårføner, helfigurspeil, internett og safe.
- For mer enn tre stjerner: Foruten et godt helhetsinntrykk, skal det være minst 16 timers bemannet resepsjon, bemanning på hotellet døgnet rundt, bar, internett, minibar eller roomservice, og behagelige sitteplasser på rommet.
- For mer enn fire stjerner: Det skal være høy kvalitet på helhetsinntrykket med døgnbemannet resepsjonen, mulighet for å bestille suite, ekstra toalettartikler på rommet, restaurant som serverer lunsj og middag, samt en rekke flere luksuskriterier.
Vi håper at dette gjorde at det blir lettere for deg å bestille hotellrom i Sverige og store deler av Europa neste gang du skal på tur. Hvor mange stjerner er ditt minimumskrav? Fortell oss i kommentarfeltet!