Hvordan begynte alt?
Alt begynte i 99 (!) da jeg, Fredrik, studerte i Italia og traff Googlenerden Remco fra Nederland. I løpet av kort tid ble vi venner for livet, og ble dessuten kastet ut fra internettkurset fordi vi ikke forsto italiensk. Vi tuller fortsatt med ”gruppa trenta e finita” som læreren sa. Ettersom jeg er god i matte, så visste jeg at trenta er 30 og at vi var gruppe 30. Finita kan ligne ”finished” som i at man ikke er velkommen mer. Takk for det LIUC! Vi kan vel si at alt har endt bra for oss!
Tilbake i Sverige hørte Remco av seg, og ville at jeg skulle teame opp med han og hans venn Nick, som hadde en side med noen opplistede hotell. Jeg og min venn Tobias (som nå har forlatt HotelSpecials) hoppet på ideen og skapte en egen side med hotell i Sverige. Sakte men sikkert så vi interessen øke. 2003 ble året hvor vi virkelig lanserte HotelSpecials.
Den store milepælen
De første årene ble nattjobbing i bank kombinert med HotelSpecials på dagtid. Heldigvis skjer det ikke så mye på nettene, så man har tid til å starte et selskap. Og, på dagtid var det enda bedre tid! Den første sommeren var stekhet ute, og på vårt takkontor var det +30 grader. I bar overkropp (ingen bilder 🙁 ) og med tre fasttelefoner tilkoblet – to linjer inn for kundene, og en linje å ringe ut med. Det fantes ingen sentralbord på den tiden (en snill måte å skrive om på, fordi vi ikke hadde råd til det) så i blant hjalp snille kjærester til (Takk <3).
Et sted rundt 2007 forsto vi at vi var på sporet av noe. Vi gjorde mer enn 1000 bookinger (som selvfølgelig ble feiret med #1: Vaniljekremboller) på én dag! Om 1000 personer på én dag liker vårt konsept, så er det verdt å satse på. Før dette tenkte vi at vi i verste fall kunne få skaffet oss noen gratisweekends. Uten riskkapital, lån eller andre ting var vår største investering en annonse for 30 000 kr på en side. Da har jeg fortrengt den gangen vi satset 50 000 på en helside i Metro, og fikk tre telefonsamtaler som et resultat…Fortsatt satt vi på fredagene og skrev ut alle fakturaer manuelt og postet konvoluttene med håndskrevne adresser. Fantastisk teamfølelse!
It´s in the name!
Vår visjon er å skape det perfekte oppholdet og at våre kunder skal få en litt bedre ferie til en litt bedre pris. HotelSpecials ER spesialtilbud på hotell. Det var slik det begynte, og slik kommer det også til å fortsette. De aller fleste gjør mer enn å bare bo på hotell på sin ferie. Man spiser godt, tar det med ro eller shopper som en gal. Hvorfor ikke tilby noe som inneholder alt det? Eller la gjestene selv lage sin egen pakke? Kan vi dessuten tilby en liten rabatt på dette ekstra, gjør vi ferien bedre for våre kunder. Det er akkurat det som er en ”special”!
Skal man oppleve det perfekte oppholdet, kommer det noen små utfordringer. For mange år siden ringte en kunde og fortalte at det ikke var booket noe rom til dem på hotellet når de ankom. Hotellet hadde glemt å legge inn bookingen. Ingen problem – det fikser vi! Ettersom det samtidig var konsert med Bruce Springsteen i Gøteborg var det…fullbooket. Ikke så veldig lett med andre ord. Dessuten var de 3 par (vi elsker ferier hvor par vil teste nye ting) som hadde reist ned fra Östersund til Gøteborg. Etter at hele teamet hadde ringt over 100 samtaler på 20 minutter fikk vi tak i 3 rom til dem. Problemet? Det var enkeltrom. Vi kom oss kjapt til Systembolaget og sjokoladebutikken, og 30 minutter senere hadde vi pyntet deres enkeltrom med champagne, sjokolade og en håndskreven unnskyldning og håp om en romantisk helg i enkeltsenger. Ved hjelp av sykler (ingen av oss hadde råd til bil…) syklet vi over med deres bagasje (inklusiv 4 kasser dansk øl) til det nye hotellet og lot dem selv dra med taxi. Når man driver et selskap dukker det alltid opp problemer, men takket være drivkraften fra våre ansatte og fokus på vår visjon har det alltid løst seg.
I dag er vi et selskap fullt av spesialister. Utviklere, digitale markedsførere, account managers og andre nerder (i ordets mest positive forstand) som alle er spesialister – eller vil bli det. Men fremfor alt vil de skape enda bedre ferier til folket!
Hva skjer nå?
Mye har endret seg fra begynnelsen for 15 år siden. Med +90 ansatte, fire kontorer i tre land, nettsider i 8 land, to store varemerker (HotelSpecials & BungalowSpecials), så skjer det nye ting hver dag. Hver uke leser mer enn 3 millioner ferieklare reisende våre nyhetsbrev fordi de er nysgjerrige på hvilke forslag vi gir dem. Vi er fortsatt like sultne som før, og sikter fortsatt på å bli det reiseselskapet som gir mest verdi for pengene til alle våre gjester. Vi lover å fortsette med å forbedre oss. Jeg, Remco og Nick kommer fortsatt til å jobbe for å gjøre feriene deres enda bedre, også i fremtiden. Veien dit vil være tøff, men fremover vil (og skal) vi fortsette med å dele historien med dere. Takk for all støtte oppgjennom årene som har gått!
Har du noen tanker eller råd til oss i HotelSpecials? Da vil vi gjerne høre fra deg! Ha det fint,
Fredrik